søndag 6. mars 2016

Spor Dale og UIS

Siste lørdag i februar hadde vi ny temadag - gjenstander og belønning i sporet. Bente, Gro, Inger, Aud Venke, Marina og jeg. Kjempegøy å se hundene jobbe. Jeg må bestemme meg om jeg skal ha frysmarkering - som jeg har på andre gjenstander - eller dekkmarkering - som jeg har prøvd på pinner.

På UIS sist uke la vi parallell spor med Aud Venke og Ekko. Delvis på gress, delvis på asfalt - og rundt på hver side av et bygg, for så å fortsette. De gikk bra begge hundene. Scott fant alle gjenstandene. Morsomt.


Rundering Sælandsskogen og Skjæveland

Har jo latt han rundere igjen, har også begynt å trene med løsbitt - hageslanger igjen. Litt morsomt.

Sælandsskogen - har vi også trent i. Da vi begynte såvidt å trene løsbitt igjen.

Skjæveland

Bente - m Milla, Kari m Nicole, Aud Venke m Ekko og oss.

Scott får 5 slag med melding - og resten rett i lek. De to første starter vi ute hos figurant. Jeg har heller ikke lagt på line. Han kommer fint inn. Godt fornøyd. Kari påpeker at han venter på mitt rop "denne vei" før han tar bittet. Dvs jeg tror han leter etter belønning inntil jeg roper, og så kommer han. Dette må jeg passe på så ikke det setter seg. Får låne ny fin hageslange bitt av Bente for å teste noe nytt. Tipper han fikk 10-12 slag til sammen. Gutten jobber bra.

Klar for å finne Bente
 

Foto Aud Venke Østerhus

Jakt-trening - Sviland 

Har blitt med et par søndager på Sviland. Korte økter begge ganger,

  • Med Grete og Eragon har vi trent søk, dirigering og testet kvalifiseringsprøve. 
    • Med søket, lot vi Eragon og Scott gå annenhver gang, mens den andre satt og så på. Tre søk på Scott, alle vellykket og alle avlevert. Der stoppet jeg. 
    • To dirigeringer, hvor jeg har med Scott ut og legger dummyen ned i stripa i nord av området. En tjustart, men den andre var bra.
    • Kvalifiseringsprøve-testen (uten skudd - og "tannvisning"), var også overkommelig. Dvs, jeg brukte en litt rusten lp- lineføring og fvf. De bør nok omdannes til jaktfot, men kan funke. Innkalling med fløyte satt bra og sitt og bli også. Også dummykast og apporten gikk bra.
  • Bent kjørte en kort økt med; ro-passivitetstrening og apporteringstrening. Ettersom bikkja i dag stilte som 8 år gammel valp med troll-nykker, hadde jeg ham delvis i line.
    • Scott sitter på plass. Bent kaster dummyer foran og ut til siden - og plukker dem selv. Gjentar nærmere. Scott sitter fint - og gjør ikke mine til å stikke.
    • Så kaster han dummy - ned mot området. Scott sitter i ro - og jeg holder ham igjen (dvs kommanderer ikke før det har gått litt tid), for så å sende ham ut. Kaller ham inn med fløyten. Gjentar 3 ganger. Første gang må han ha litt ekstrahjelp for ikke å stikke av. Så får jeg beskjed om ikke å dirigere. Scott sitter fint på de to neste - og jobber bra på søket. Utfordringen videre tror jeg også blir å sikre at han kommer inn uten at jeg bruker fløyten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar