lørdag 10. september 2011

Runderingstrening 10 Sept.

I dag var vi 4-5 på Sviland. Katrine & Max, Gro & Maja, Aud Venke og Ekko og Scott og meg. Gry og Silja stilte også, men de gikk spor pga løpetid. Søsteren til Gro (Tone) kom for å gå spor.

Økt 1:

Denne gang ville jeg fokusere på å få Scott til å løpe rett ut til figurant, og komme inn til meg på midtlinjen  etter at jeg og Aud Venke på midtlinjen hadde trukket frem (trekantinnkalling). Belønning både hos figuranter og hos meg. Først leker (skinnvarianten - kun hos figurant) og så kjøttpudding/frolic blanding. Valgte samme metode som for Max, sendte ham ut på enkeltslag hele veien, med litt hjelp fra figurant - et vink/oppsitt eller klapp. Fikk også figurantene til å holde ham etter at de var blitt passive. De slapp ham først etter at jeg hadde ropt to ganger: "Scott - denne vei", eller "Scott kom".  Katrine og Gry som var figuranter (tror jeg).

Jeg fikk mye bedre kontroll på retningen hans på vei ut. Det ble fremdeles noe sikk-sakk, men på langt nær så mye trekk tilbake til tidligere spor som det har vært de to siste gangene. Skal jobbe mere med dette fremover, også ved å tenke nøye på plassering av figurantene. Fikk også veldig godt driv inn til meg. Satt på huk hver gang for å være tydelig. Også godt driv fremover på ham, slik at Scott fikk inn fremdrift. Litt utfordring der på høyreside ettersom vi  dreide mot venstre etter myra og la ny midtlinje nordvestover under ryggen. Der trakk han lengre frem, mens vi sto på stedet hvil. Gutten jobbet som en helt bortover der. To slag bortover den retningen før vi avsluttet hos Gry rett over ryggen. Litt vanskelige forhold på slutten, men iveren er det ingen ting å si på.

Økt 2

Nå ville jeg ha rolig meldingstrening på parkeringsplassen. La opp til to trinn som sist. Gro var figurant. Scott startet og fikk løsbittet (hageslangen) hos henne, løp så bort til meg (uten at hun sa noe). Jeg fikk ham i utgangsstilling, rikset litt i båndet, før jeg ba ham slippe bittet (slipp eller takk, må bestemme meg) og så ga kommandoen "vis".  5 slag første gang, så liten pause og tre nye. Første gang stoppet han ved en pinne, hvorpå jeg ropte ham inn. Deretter gjorde han som han skulle. Trenger litt trening av fører også her for å huske å gjøre de rette tingene i rekkefølge. Etterhvert satt det. Scott gjør dette veldig bra, men skal fortsette en stund til med dette, før vi går videre. Forlenget avstanden noe og endret retning etter pause. Tror koordinering fører hund er det jeg må trene mest på foreløpig.
Det ble mindre tygging og mere tydelig fokus på Scott for hvert slag ettersom han ble tryggere på hva han skulle.

Tur

Etter trening tok vi en tur i skogen hvor vi gikk rett på noen sopp-plukkere vi ikke hadde sett, og deres digre schafer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar