tirsdag 1. mai 2012

Inspirerende helg med Amokk


Scott og jeg var helt klare for mye trening og nye innspill, og test av lekse fra sist. Det ble i grunnen mye av alt og aller mest på søndagen. Teori ble det også med Sivs gjennomgang av momenter for trening av ny hund.
Gruppene var de samme, vi  med Siv som instruktør: Kine (bc), Lene(bc), Anne Merete?(bt), Ingunn (malle), + Portugisisk vannhund og oss
Målet denne helgen var å komme videre/fullføre de øvelsene jeg hadde fokus på sist, samt fortsette med fokus på motivasjon, forstyrrelser og utholdenhet. De viktigste øvelsene er derfor; Rute, Apport og innkalling m stå, samt kjeder og forstyrrelser.

Lørdag

Vi startet med Ruten og viste hvordan en hel øvelse så ut nå.  Selv om den ikke var perfekt er der i hvertfall stor fremgang. Apport, viste en hel øvelse. Dyret tygger. Dette var viktigste læring fra Dag 1:
  • Rute: Fokus på å få Scott til å trekke langt nok ut og ikke snu seg. Bruk fortsatt target på nye steder. Evt ball. Skal ikke bry meg om at han feiler (kommer tilbake), la ham tenke selv, men ikke belønn før han har gjort noe rett. Han tåler å gjøre feil.  Lot han komme tilbake 3 ganger uten å belønne, sendte ham bare ut på nytt, megabelønning når han da gjør det (nesten) rett. 3-4 ganger uten fremgang, gå litt tilbake,men først når han prøver. Varier med target og uten. Varier avstand fra ruten, ikke kjør fast i mønster. Ikke olstre mye inne hos meg, da glemmer han det han skal. Legg på signal - hold i halsbåndet og spør "hvor er ruten".
  • Apport: Siv mener tyggingen skyldes at han egentlig ikke har lyst til å gi fra seg apporten. Må derfor få opp lysten til å komme inn. Skal trene mange repetisjoner hvor jeg belønner skikkelig for å komme inn med apporten i fint driv. Ikke bry meg om innsitt, bare at han kommer inn og spytter ut apporten for å få belønning. Hold belønningen lavt nede på dette. Foreløpig får han et BRA rett etter opptak. Så motivere med å løpe vekk med leken bak. Dette strekker jeg gradvis slik at han må komme lengre inn før han får belønningen. Venstre hånd i lommen for å la være å rote med mottak av apporten når jeg trener nærme. Prøv m ny apporter fordi disse er mere spennende og han  tygger mere, gjør det lettere med å begynne m korte apporter. Fikk se ham et par ganger i full galopp inn m apporten i kjeften og uten å tygge. Det var vakkert. Veksle mellom lek og godbit, gutten er et matvrak, så vil bruke det en god del, også for ikke å bryte ham helt av.  Dette kan jeg også gjøre med leker/pinner/tøfler etc  
Søndag!
Øvelsene jeg ønsket å fokusere på var:  Rute, (fremadsending,+ finn rute/punkt). Kjede: avstand, innkalling m stå, apport. Apportering (innsitt og avlevering).   Fvf m forstyrrelser (leksen var gå fvf forbi 3 leker på gulvet)
Dagens take away
  • Ruten: Fortsett med å variere avstand, m/u target, bruk signalet (halsbånd) for å få ham til å se fremover. Fart og fremdrift + finne ruten, flytt den rundt. Gå tilbake et par steg når det er nye steder og vi har hatt opphold. For å finne punktet godtar jeg at han stopper av seg selv, hvis han stopper helt bak. Bra/stå. Stopper han tidlig venter jeg og ser om han snur seg ut, da belønner jeg. Da får han belønning for å søke ut. Stopper han før ruten men snur ut igjen, da belønn. Kommer han mot meg, ta ham inn og send på nytt, ingen belønning før det er rett, eller på god vei. For å holde ham i ruta, løft hånden og gå mot ham, da tror han jeg kaster og blir stående.
  • Kjede 1: Avstand, innkalling m stå, apport. Kjør hele kjeden i et. Ikke snakk m andre, eller dill med bikkja, da gir jeg signal om at ikke han er viktig og detter ut, notere meg hva jeg må trene på. Varier hvilke jeg kjører og begynn gjerne midt inne i en øvelse 2: Avstand, rute. en dk på første, trakk frem på transport men tok seg sammen. Gikk rett i ruta. Betyr, kan legge inn ruten av og til.
  • Apportering: Tren avlevering m Scott i utgangsstilling og apporten i munnen - bare gi den til ham. Se rett frem. Få hjelp av noen som ser på Scott og gir tegn (ikke snakk) når han slutter å tygge. Da får han kjempebelønning. På den måten ignorerer vi at han synes det er gøy, men gir ham megabelønning i det han slutter. Vi så fremgang underveis. Ser at han begynner å tygge igjen etter avbrudd, så hjelper det når han husker. (Er han riktig gira tygger han med bakhodet så det kjenner jeg i hånden) Hjelpen må være kjapp når han slutter, for å gi rette signal.

    Vil trene de to delene av apporten hver for seg i starten, så begynner jeg gradvis å koble dem, men ikke enda (bortsett fra i kjeder)
  • Innkalling m stå, fortsett  å tren med "gå rundt". Annenhver gang fart og stå, fart - belønn i galopp, stå - start enkelt. Kall inn når han gallopperer.
  • Fri v/fot m forstyrrelser: Test av lekse. Aldeles glitrende, pipeleker vanskeligst, gå litt unna og prøv igjen. Går rett forbi 3 flagrende haler og tilslutt vedvarende piping. Skal prøve å fortsette med forskjellige hunder rett i nærheten.

  • Fellesøvelser - m forstyrrelser, bortsett fra at han legger seg på skinka takler han leker + + , vil teste m hunder som går rundt også.
Her er det bare å stå på, legg opp en treningsplan, hvis ikke funker det ikke. Mål er nytt stevne før neste gang. Gleder oss til neste gang om 4 mnd.
Scott slokner utslitt på terrassen.

1 kommentar:

  1. Ser at du også har litt å drive med fremover! Moro er det. Særlig når det gir resultater:) Lykke til med treningen!

    SvarSlett