søndag 9. september 2012

Ettermiddagsspor i Sirdal

Etter forrige Søndags ny pers på sporfronten ville jeg nå legge et litt kortere og enklere spor til Scott.

La sporet på myra nede ved elven ved hytta. Været var grått og duskregn. Terrenget er som sagt myrlendt. Ca 80 m. Det lå kun et kvarter av 20 min. før jeg lot han gå det. La godbiter ved sporstart og de første 5 m, deretter kun innimellom.


Gikk sammen med min mor da jeg la det, så han fikk egentlig to personer å følge. Ble litt mye skravling på oss, slik at hun gikk inn og ut av mine fotspor, og jeg glemte å henge opp sløyfe da vi gikk inn i skogen. Fikk heller ikke til Endomondoen slik at jeg ser nøyaktigheten av sporet.

Scott var særdeles giret- og klar for det meste. Imidlertid konsentrerte han seg med en gang jeg satte på selen og ga ham beskjed om å jobbe. Nesa i bakken fra litt før sporstart - ergo ble det også et sporoppsøk  bakfra, som gikk flott.

Ettersom der ikke var sløyfer var det bare å stole på bikkja. Vi trodde han gikk for langt langs myra og var på nippet til å hanke ham inn i gjen. Men neida, full kontroll hadde ham, plutselig var vi der vi hadde dreid av inn i skogen (ikke veldig tydelig på tracken), og han fulgte sporet flott inn til høyre. Gikk først litt forbi sporslutt, men fant at han hadde gått for langt og kom tilbake og fant belønningen. Stor oksepenis og kjøttkake. Full jubel.

Etterpå full firsprang på sauefri myr og leking med søsteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar