tirsdag 3. februar 2015

Bra dag!

Bra dag - som Siv Svendsen ville sagt.

Startet lørdagen med spor på Dale med Aud Venke og Ekko. Ble lite småprat da begge hadde det travelt. Skyet, mye vind. Kaldt, frossen snø fra kvelden før.

Plan A: legg et langt spor på 1 km til Scott. Hadde tenkt å gjøre det relativt enkelt, oppover jordene - og så tilbake nedover mot utsiden av asylet (midt i bildet). Det siste pga vindforholdene - hvor der kom et skjog ned av dalen.

Plan B: Rutevalget måtte legges om pga at alle jordene var inngjerdet. Føreforholdene gjorde at jeg kortet det ned litt. Sporet var 850 m.

Det blåste friskt fra "alle kanter", men et skikkelig drag ned skaret fra Dalevatn. I tillegg lå gårsdagens snø der hvor det var åpent, og den var frosset og glatt. Underlaget varierte fra jord, gress, snø, is til skogbunn og stein. Sporet lå ca tre kvarter.

La sporet oppover på jordet, krysset turstien og fulgte en gml traktorvei, ble stående mot et gjerde, fortsatte langs det, tok mot nord vest opp mot turstien og fjellet igjen og samtidig hjemover, Siste strekket gikk I skogbunn - og litt ur, uten snø. La noen pølsebiter underveis I depoter. Gikk etterhvert tom for merkebånd. Liggetid

Dette var utrolig moro. Vanskelige forhold. Gutten gikk på jobb med en gang og hadde etterhvert ikke tid til pauser eller belønning fra meg. Full fart. Mistet sporet et par ganger - jobbet seg rundt og kom seg på igjen. I tillegg matte han holde ut med meg som ikke holder styr på linen - og dermed setter seg fast. Dessuten lurte han fært der vi stanget I gjerdet - og rett og slett måtte gå tilbake igjen. Her trengte han hjelp til å snu.

Siste biten mistet jeg linen - og Scott, da var han nok ikke på sporet, men han holdt retningen - og fortsatte I rette retning. Måtte sirkle og jobbe litt for å finne belønningen som var litt opp fra bakken.

Det magenta sporet la jeg, så gikk jeg det grå med Scott. Stedet jeg mistet ham er der vi gikk litt over det opprinnelige sporet mot slutten- og etter det er det min track. Målestokken her er jo litt håpløs, men jeg er godt fornøyd - og kjenner igjen de stedene vi gikk litt utafor det sporet jeg la. I forhold til bildet, er dette i hogstfeltet som sees nokså midt i - på utgående. Returen i skogen over - og slutten i kanten av jordet under fjellet.

Mandag var det asfaltspor. Silja, som hadde bursdag denne gang.

Jeg la et på den nye parkeringsplassen, som gikk bort på asfalt. Deretter langs kanten - og I jorden på siden tilbake. På asfalten ble det da medvind - og på tilbakeveien motvind. Har vært mye regn I det siste, så det var vått. La et par vinkler. Brukte lungemos I sporet.

Startet bra (tror jeg), men så falt han litt ut. Til tider så gikk han bra, på hugget. Tok den ene vinkelen fint, men misset på den andre. Siste biten hadde han overvær av belønningen og gikk på.

Den strekningen som gikk I jord, var helt anderledes. Her var nesa ned - og helt på hele veien, selv lille avstikkeren ut til siden, der belønningen lå.

Ting å tenke på

  • Er det bare treningsmengden som gjør at han går så mye dårligere på asfalt?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar