torsdag 6. august 2015

Rondane på langs Hjerkinn - Mysuseter - Juli 2015

Fottur I fjellet i sommer. Vi hadde som sist lagt opp ruta på forhånd med reserverte hunderom på alle steder hvor Scott skulle overnatte. Var på forhånd litt I tvil om Scott ville klare dette. Vi tror han har noen forkalkninger I leddene på bakbeina. Samtidig er han like leken som før. Det gikk imidlertid over all forventning. Rolig gange over flere dager, og veldig lite herjing var tydeligvis bare bra. Skikkelig god turkompis.

Ruten gikk med følgende etapper.

Søndag: Porsgrunn - Hjerkinn.
Mandag: Hjerkinn - Grimsdalssetra,
Tirsdag: Grimsdalshytta - Øvre Dørålseter
Onsdag: Øvre Dørålseter - Rondvassbu / Bjørnholia
Torsdag: Rondvassbu  / Bjørnholia - Rondvassbu
Fredag: Rondvassbu - Mysuseter - Porsgrunn

Søndag
Lang biltur fra Porsgrunn til Hjerkinn. Vi la inn et lite kulturelt stopp på Eidsvoll. Ettersom omvisning inne tok for lang tid, nøyde vi oss med litt fotosession utenfor. Imponert over at der også var hunder med i Eidsvoldsforsamlingen. De var skikkelig forut for sin tid.

Etter å ha kjørt lengre enn langt kom vi til Hjerkinn Fjellstue. På en liten oppdagelsesstur oppover Pilegrimsleden mot Trondhjem traff/så vi en hjort eller elg. Ikke helt sikker på hva. Den holdt seg heligvis på avstand.

Værvarslet viste regn hele uka, og det regnet hele natten. Skikkelig lystelig.

Mandag: Hjerkinn - Grimsdalshytta
Etappen gikk gjennom Dovre nasjonalpark. Vi så ingen moskus - de eneste dyrene vi så, var kuer. Været var grått men mildt. Mye vann i fjellet. Skapte litt utfordringer ved elvekryssingene. Vannet rakk til midt på leggen. Scott var den eneste som ikke synest dette var kaldt.

Fint og lett terreng hele veien, og rene autostradaen da vi kom over toppen og gikk nedover forbi Gråhøe.
Her kom vi etterhvert til et skilt som viste alternativ rute i tilfelle høy vannstand i elven.

Grimsdalshytta skimtes etterhvert i det fjerne. Der fikk vi eget rom i todelt hytte. God plass til hund og oss. God mat. "The man and his dog" la i vei for å utforske området etter middag.

Tirsdag - Grimsdalshytta Dørålen

La i vei på morgenen. Første utfordring var forsering av kuflokk. Vi måtte rett gjennom. Scott streiket litt da et svært beist hadde lagt seg et par meter fra stien. De var imidlertid vant til folk, så vi marsjerte rett gjennom, og ungkuene ble heldigvis adspredt av hverandre. Grei oppstigning langs , før vi fikk litt ur og morenerygg på toppen og deretter bratt ned i Haverdalen.

Noen hadde bokstavlig talt "tatt av seg skorna" på vei opp første fjellside Gravhøe. Dessverre for dem også satt dem igjen.

Broen over elven i bunnen av dalen var bygget for flom. Det var over en meter fra bakkenivå opp til broen - og trappene var "innover". Bikkja måtte løftes opp og ned. Ellers gikk det bra.

Opp til Dørålsglupen ble det langt og veldig mye stein. "Noen av oss" husket Aylars utfordringer i 71 grader nord. Det var også her vi hadde det styggeste været på hele turen. Imidlertid ganske så fascinerende terreng (etter at det værste av stigningen var overstått).

I og med at det regnet ble det veldig glatt i steinura gjennom glupen/ skaret. Viktig å fote seg rett. All balanse- treningen på SATS kom til sin nytte. Noen hadde forsøkt å legge heller, men det var ikke helt sherpa kvalitet på stien. Mest stein på sørsiden.

Etterhvert kom vi ned til Øvre Dørålseter og fikk plass på 4 mannsrom. Scott er godt vant til å passe på sekkene etterhvert, så han sov godt på rommet mens vi spiste middag med alle. Traff igjen flere som fulgte samme ruten som oss.

Onsdag - Dørålen - Rondvassbu

Utsikten fra Øvre Dørålseter tidlig morgen. Scott våknet på natten med dårlig mage, så han og jeg var ute fra halv seks av. Her ser vi Høgronden lengst til venstre. Den skal gutta over på vei til Bjørnholia, mens Scott og jeg tar turen gjennom Bergedalen og over vannet til Rondvassbu. Foran ser vi Skranglehaugen, som er et stort område fylt av stein fra siste istid.

Bekken i bunnen av dalen.
Veiskillet ned til Rondevannet. Det lønner seg å lese kartet, ikke bare tro at du er nesten ved bryggen. Fint vær.

Scott tar det med ro mens jeg fotograferer. Litt senere var det nok et veiskille opp Rondehalsen.

Kommer denne båten snart? Det ble plutselig kaldt.

Plass til meg også.

Scott fant stampen. Var mye folk på Rondvassbu - og fint vær. Fikk han ikke i ro på rommet før i ti tiden på kvelden. Da var vi 4 fremmede og to fremmede hannbikkjer på det rommet. En i bur og en bundet til senga.
Torsdag - Rolig dag på Rondvassbu

Rolig tur mot Peer Gynt hytta før regnet kom. Tillot oss litt innkallingstrening i terrenget - og lek med Scott som avveksling til timevis med gange. Mobildekning fant vi også oppå der. Gutta kom utpå dagen fra Bjørnholia, så da fikk Scott ro i sjela igjen også.

Bildene tatt av Nils Einar Aase.

Fredag - Rondvassbu - Mysuseter - Porsgrunn

Veien nedover mot Spranget

To kompiser på tur.

Alle er eldre enn på sist hytte til hytte tur i Jotunheimen. Noen er blitt sterkere og seigere, en er blitt stødigere men må trene mere kondis, en har lært å ta ansvar i fjellet. Bikkja er blitt mindre leken, konsentrerer seg om å gå tur.

Dette gir fortsatt mersmak. Så kan vi håpe på opprykk til "friluftsadelen" ved neste korsvei.