søndag 1. september 2013

Helge-aktiviteter

Lørdags formiddag på Dale

Aud Venke + Ekko, Eldrid + Alfred, Kari + Nicole og vi stilte opp. Dvs, Scott og jeg kom hanglende en halvtime for sent. Været var oppholds og stort sett fint, på tross av dårlig værmelding.

Jeg ville legge et langt spor i terrenget han kunne kose seg i. Var derfor litt spent på hva som ville "være igjen til meg" av områder. La et på nedsiden av veien - gikk inn litt nedi bakken, der stien går ut i terrenget mot sjøen. I tillegg hadde Aud Venke vært omtenksom nok til å legge et for meg da hun jobbet med sine egne. Ergo fikk jeg et med liggetid også. Det lå langs stien mot Dalevann.

Ellers var det møye folk og møye hunder i finværet.

Spor 1
Dette gikk jeg ganske raskt. Kanskje det lå en tre kvarters tid. Sporet var ca 190 m. Terrenget for det meste høyt gress, med litt barskog innimellom. Scott gikk bra, med nesa godt nedi. Han holdt høy fart, men så han gikk under - eller tett på sløyfene. Kunne se nøyaktigheten i at han faktisk fulgte vinklene rundt et hull i gresset, som jeg hadde gått. I og med at jeg hadde lagt i noen godbiter underveis, bød det seg anledning for å ta innpå ham innimellom. Aud Venke gikk bak og fulgte med.






Spor 2
Dette sporet hadde ligget et par timer. Starten gikk på høyre side av stien fra Dalevatn og ned til Dale. Vi startet oppi bakken. Terrenget var delvis stil, høyt gress, kvisthauger + div. som jeg ikke er helt sikker på at Aud Venke faktisk hadde lagt sporet i.

Sporet krysset relativt raskt stien, slik at vi gikk på nedsiden av den på veien mot Dale. Scott virret fært i starten, og det gjorde nok jeg også. Hadde ikke noen god følelse på hvor vi skulle - og vi begynte nok sporingen fra feil side. I hvertfall så bar det først oppover, med en hund som sveipet terrenget. Vi måtte derfor ha en omstart - jeg så den neste sløyfen - da kom vi oss i hvertfall i rett retning. Deretter bar det nedover. Faktisk en god del høy neseføring her, hvilket sier meg at vi nok ikke traff helt - så bl.a. sløyfene på siden av oss til tider. (Der var mer enn to, men føltes ikke sånn). Etterhvert ble i hvertfall retningen bedre, og vips så fant han Aud Venke midt i skogen.

Oppsummeringen av dette var at det var vanskelig, jeg ser at ikke Scott har funnet det, men vi har ikke god rutine på da å komme på rett vei, i hvertfall ikke når ikke jeg vet hvor vi skal. Vi får jobbe med sporoppsøk - og hvordan ta oss inn, når vi har mistet sporet. Dette var 260 da Aud Venke la det. Hadde vært interressant å se hva vi gjorde, men det har jeg ikke track på.

Som en avslutning, tok vi en tur ned til sjøen. Da fikk vi akkurat med oss noen regndråper også.
 

Søndagsformiddag i Melsheia
Tanken var å gå langs Bråsteinsvannet.

Endret i midlertid litt etterhvert i møkkaværet, og gikk på stiene i området, samt oppom Glihammar. Fant bokstavene O (Glihammer) og M (i skogen). Vi ble søkkvåte begge to. Deilig å komme hjem.


Avsluttet med asfaltsporene beskrevet i forrige blogg innlegg. Det var vått.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar