lørdag 5. desember 2015

En måned siden siste treningsblogg

Denne sesongen har vi trent mye spor. Stort sett hver mandag og hver lørdag. På lørdagene har vi spedd på med et overværssøk til Scott, med to eller flere figuranter.

Mandager: Kjell Arholms hus.
Vi har vært 4-5 på disse treningene.  Hatt fokus på asfaltspor - og stort sett lagt to spor til hver hund. Jeg har lagt en del som varierer mellom asfalt og gress. Scott går bedre enn tidligere, generelt mere fokusert, selv om han av og til detter ut enda. Tror mengdetreningen rett og slett gir resultater. Får ikke strukket liggetiden på disse kveldstreningene, men kan strekke lengden - og prøve med litt gjenstander også, hvis han fortsatt viser fremgang.

Lørdager: Terminlista 
På lørdagene har vi det stort sett stilt opp 6-8 stk. Veldig moro synes jeg. Vi har lagt spor hver gang, men som sagt stort sett lagt inn et overvær som annen økt. Har ikke strukket liggetiden veldig, men har jobbet med enten oppsøk, gjenstander i sporet, kryssende spor etc, for å videreutvikle sporgåingen.

I dag var vi Marina, Gro, Jan Inge, Ketlin, Inger, Grethe og meg (og 8 hunder): 3(5) på rundering og 4 på spor.

Jeg la jeg et spor på et par hundre meter, med to gjenstander og en kryssing. Liggetid ca to og en halv time tenker jeg. Grethe krysset sporet. Scott hoppet over første gjenstand, men fant den andre. Sjekket tydelig ut Grethes kryss, men gikk så tilbake og fortsatte rett frem. Han fant ikke "slutten" i dag. Den hang i en plastikkboks oppe i et tre. Jobbet seg konsentrert videre, der jeg hadde gått mot veien. Synes jeg egentlig var kjempebra.

Så ble Marina, Gro, Ketlin og jeg igjen til en ekstra økt (Synne var fremdeles ikke kommet). Da fikk Scott et overværssøk, Arwen litt ekstra runderingstrening og Keller sin første runderingstrening med sosialiseringsring først. Gøy og se hvor fort unghundene tar det og hvor gøy de synes det er.

Alle fikk tur.

Bruksgruppa
Vi har endret opplegget litt denne terminen, slik at de som vil runderer og de som vil trener spor. Så hjelper vi hver andre - og prøver å få vist litt mere av bruks også. Det blir litt logistikkutfordringer innimellom for å sikre at alle får trent sine hunder nok - og på det de vil, men etterhvert som vi får litt praksis, tror jeg det blir bra. Har fått med 4-5 gjennom årets åpne dager, og funnet noen genuint bruks-interesserte svært hyggelige mennesker og hunder. Veldig bra.

Den første åpne dagen i høst var der mange, men siste i november kom der ingen. Sist helg hadde vi førjulsfest. Gøy å se folk i andre klær enn sølete bruksklær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar