tirsdag 29. desember 2015

Juletrening: Spor

Bente, Milla, Scott og jeg holder koken på mandagene gjennom juleferien. To særdeles mørke og vindfulle kvelder. Begge kveldene på Kjell Arholms hus.

Mandag før jul
Jeg la sporet ned bakken - og rundt Petroleumstilsynet (der Ekko og Milla har gått de siste gangene). Variert med noe jord, noe gress, så asfalt, så heller etc. Sporet lå ca en halvtime før jeg gikk det.
Scott gikk som en helt. All sportreningen i høst begynner å kaste av seg også på asfalt-fronten, selv om han fremdeles går best i terrenget.

Søndag i romjulen
Prøvde meg på et spor jeg la på Sviland før jakt-treningen på lørdag. Hadde lagt det delvis på grus, delvis over den store sletta m bekken, langs bekken og så krysset. Sporet var vel blitt ca 24 timer. Ikke noe særlig godbiter I, ingen gjenstander. I løpet av natten hadde det snødd, og flere hadde gått I sporet I motsatt retning. Scott hadde ingen sjans. Det ble altfor vanskelig. Jeg avsluttet derfor Ganske raskt og gikk tur I stedet.


Mandag i romjulen
Nå var føret et helt annet. Frost, glatt - blanding av speilis og litt snøkorn innimellom. I tillegg kuling fra sør/øst. Dette gjorde at vi gikk ned i vanskelighetsgrad på andre områder. La et enkelt spor hver, rett frem for hver av hundene. Begge la også sporene inntil /nærme kanten av parkeringsplassen.

Ingen grunn til bekymring for noen av dem. Begge hundene gjorde jobben, jobbet seg fremover - med litt søk til siden. Begge løste oppgaven med glans.

Bildet av ulven er tatt på utmarken over hogstfeltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar