søndag 31. januar 2016

Jakt-trening gang 2

Hev meg med på en jakt-trening til, denne gang I Eskelandsskogen - der vi runderer. 5 stk. Denne gang hadde man lagt opp til å trene en og en hund.

Feltsøk
Kommando: Søk Apport - tror jeg er kommandoen jeg har brukt på dette.

Bent la ut opptil 10 dummier I hogstfeltet. Hundene ble satt, I på plass posisjon - uten bånd. Deretter kommandert ut I søk. Scott søker bra, følger ikke akkurat dirigeringen, men går åpenbart på job. 4 eller 5 på oss, ikke helt sikker.

Første søket var han såpass gira, at det var vanskelig og få ham inn. Kom inn på fløyte, men stakk av med dummien. Etter litt styr og pølser, så gikk det bra.

De neste par gangene snudde jeg meg og løp fra ham, og da kom han fint etter. Ingen problem.

Aller siste gangen snudde jeg meg og stod med ryggen til, men ingen bevegelse. Scott kom fint inn, satte seg på plass og avleverte. Godt fornøyd.


Markering
Kommando: Apport - eller noe annet, sjekk fra sist.

Bent legger ut og viser tydelig hvor han kaster dummien, mens Scott sitter ukoblet. Venter litt etter kastet, før han sendes ut. Dette klarer han også.  Litt treig inn, men etter et fløytestøt kom han.

Denne gjorde vi to ganger, siste gang var det kjempebra. Rett ut, rett inn og smatt på plass.


Dirigering
Kommando: Ut

Vi gikk med hunden I bånd, la ut en dummy og gikk så tilbake. Stilte hunden I rett retning. Dette kan Scott. Sendte ham ut og da også kom han fint tilbake og grei avlevering.

Her er det lov med en liten "trall" på fløyten for å markere når han er I området han skal søke i.

Lekse, sørg for at når han er på jobb så går han fint, ikke snuse, markere etc. .. Og, stol på hunden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar