søndag 14. desember 2014

Sviland i haglbyger: Overvær og meldingstrening

Julestria tok nok mange denne gang, så det ble Marina-Kira og Tammie, Scott og meg. Det var av og på vær med haglbyger og enkelte tordenskrall. Scott hadde overnattet hos Tammie og tok henne likegodt med på trening. Hipp hurra for ny fjellduk.


Økt 1


Første del:
Overværsøk. Marina la seg på duken mellom buskene ved bekken - og vi gikk inn helt ovenfra fra veien. Jeg tok på Scott arbeidsantrekket og ba ham "Pass på". Startet som han pleide med nesa i bakken, men da vi etter hvert kom ut i hogstfeltet gikk nesa opp. Stod der og peilte seg inn litt og så var det full pinne avgårde. Så var det bare for meg å prøve å finne dem. Var nesten oppå dem før jeg så dem. Må lære den bikkja å melde.


Andre del:
Meldingstrening på kort avstand. Ute i hogstfeltet. Vi fokuserer fortsatt på terping av moment - og maks belønning - slik at belønningen hos figurant trumfer løsbittet. Kommer igjen tilbake til at hund med stor gjenstandsinteresse er bra (står det i bøkene), men fint om han også kan gi den fra seg. Første slaget så vi snev av dette igjen, men Marina klarte biffen.


Gjorde 5-6 meldinger, hvorav alle unntatt et var slik at han startet hos figurant. Jeg har heller ikke mast på at han skal sitte fint hos meg. Kun et fokus foreløpig. Men bortsett fra det første, så ble dette ganske bra - og bedre etter hvert. Det ene med full kjede gikk også, men vil fortsette en stund som nå. Med forskjellige avstander etter hvert, og på forskjellige steder.


Økt 2
Denne delte jeg mellom Scott og Tammie.


Scott fikk meldingstrening på kort avstand. Nå brukte vi veien. Disse var nok jevnere. Kun tre stykk nå. Siste var veldig bra - og jeg valgte å stoppe på topp.


Tammie: Siden vi kun hadde en figurant måtte det bli enkeltslag. Første slaget ca 20 m, delvis skjult Marina. Tammie startet bra, men så glemte hun seg bort og begynte å lete i bakken. Vi gjorde figuranten mere synlig, og deretter gikk det bedre. Full innsats. Omtrent samme avstanden, men synlig figurant.


Kira trente fastbitt. Veldig flink, og hun synes det er fryktelig morsomt å stjele godbiter fra figuranten.


**


Avsluttet med tur med flattene, opp grusveien - og så gjennom skogen bortover mot E39, ned igjen langs jordene. Scott gikk dobbel så lang tur som meg og Tammie 4 gangen.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar