søndag 8. februar 2015

Bruks - uke 6

Denne uken ble det ene-trening på asfalt.

Tirsdag: Kjell Arholms hus. Kl. 18. Mørkt, lite vind, oppholds. Ikke glatt, men tele i jorden. Gikk tur etter sporlegging.

La to spor på den nye parkeringsplassen. skrapte litt lungemos i asfalten, men ikke mere enn at der var lukt.

Først parallellt med veien,to venstrevinkler (en rundt en kant og en midt på asfalten), og en høyrevinkel inntil grusen. Belønningen lå i grusen ved en lyktestolpe. Tipper 100 m.

Etter mønster av Gry og Silja, la jeg ham ned i rett retning før oppsøket. Han surret ørlite grannet med en gang, men så gikk han rimelig bra på jobb. Nesa ned, også etter at han bommet litt på vinkelen. Valgte å ikke avbryte ham denne gangen, siden han var så godt i gang. Snauet høyrevinkelen litt også, men kom seg rett inn igjen på sporet og fant belønningen.

Det andre sporet la jeg så nogenlunde i fortsettelsen, men hadde dårligere kontroll på hvor. En vinkel her også. Siste bit av sporet gikk oppå kanten - dvs grus med tele.

Dette gikk mye dårligere. Min feil, husket ikke helt hvordan vi startet, så vi kom skeivt i gang over asfalten. Han fikk aldri helt taket på denne del av dette sporet. Jeg hadde også skrapt mindre her. Etter at vi kom oss til grusen, gikk det imidlertid like bra som sist. Ikke noe problem med tele i bakken.

Må huske på at hvis jeg tar et nytt spor etter at han har funnet belønningen, må jeg jobbe ordentlig med å få ham på igjen. Belønning fra meg underveis er ikke noe problem.

Lørdag - før Ole

Kari L m Nicole og vi gjorde en innsats for å bli ferdig med utetiden før utkanten av stormen Ole skulle treffe. Ettersom vi ikke var flere, la vi opp til meldingstrening for begge hundene (og førerne) - og et overværsøk til hver av hundene.

To ganger 4 meldinger for Scott. Her er det bare å fortsette å terpe. Vi brukte kort avstand. Denne gang slet vi litt igjen med den oppskrytte høye gjenstandsinteressen. Plastikken fikk gjennomgå. Passet på å høyne belønningen, så gikk det bedre. Dessverre måtte jeg også hjelpe til med rop eller et eller annet med en gang han har tatt bittet. I første runde gikk det bedre etterhvert. I andre runde, gikk han vel litt lei mot slutten. Vi fikk et dårlig tredje melding, mens den 4 ble god nok til at jeg avsluttet.

Kari lå ganske nærme bilene, mens jeg gikk inn ovenifra - og startet så mot henne fra der det begynner å gå bratt nedover. Dette sikret vinden i mot sånn ca. Scott går som han pleier ved "pass på" kommandoen, litt på tur med meg, sirkler litt frem og tilbake - og går så mere målrettet tilverks. I det han får færten av folk er det full fart rett på mål. Godt fornøyd med den.

Her er utsikten da jeg lå og ventet på Nicole.

Til sist tok vi en liten lufterunde.