lørdag 27. august 2011

Forsøk på oppdatering

Treningsoppdateringer bør ikke utsettes.

Lydighet trening
Har i det siste fokusert mye på rute, apport og avstands-trening. Ruten: som oftest tar jeg første med enten hjelp, eller kort avstand eller vis. Har imidlertid begynt å fjerne hjelpemiddel på første fremsending og det går stadig oftere bra. Kjører fremdeles belønning hver gang han går inn. Begynner stort sett øktene med dette.

Avstand: Bruker T.Haugen metoden - dvs løfter ham opp heller enn å dytte ham ned. Det funker bra! Her får han belønning som oftest etter første sist opp, og alltid etterpå. Jeg vil han skal vite at det kommer belønning etterpå.

Apport, litt mindre tygging; jobber både med kjapp godbit i lommen og med ball for rask innkomst.

Vil jobbe mere med kjeder etterpå.

Lydighet konkurranse:
Ingenting av dette er noe vits i så lenge bikkja skrur av alt i det øyeblikket vi går inn i ringen. Det gjorde han nok en gang i Egersund. 0 i fvf, det hører ingensteds hjemme. "Her bestemte du ingen ting" sa dommeren, og det hadde han rett i, selv om jeg kanskje hadde ventet en 5. Store deler av resten av konkurransen, ble grøftesnusing, null reaksjon på fremsending, snusing etter spennende tisper. Det som var bra var at han ; som en av tre lå under fellesdekk, mens de fleste andre vandret rundt; fikk 9 under stå under marsj og 8.5 på avstand. Den er jeg godt fornøyd med.

Men altså - på knappen på konkurranser???? 

Ellers var det møye løye i de andre klassene også, men veldig morsomt å se hvordan det kan gjøres i eliteklassen.

Rundering:
Mye trening på utradisjonelle tider i August. Et par impuls treninger på kveldene på Sviland. Sist fikk jeg med sønnen som ekstra figurant.
Scott jobber godt, men trekker litt bakover når han sendes ut. Skal jobbe litt med å få bort det, mulig vi skal satse på litt lydpåvirkning når han går, for å få ham til å trekke frem.

Aud Venke hjalp med meldetrening på parkeringsplassen til sist, det har vi ikke prøvd siden kurset. Startet med siste strekket, med hageslange bitt fra meg til Aksel. Etter et par ganger sånn, fikk han bitt hos Aksel, inn til meg, jeg tok i mot og ut igjen for å vise. Vis kommandoen kan han ikke, men er jo veldig flink til å bære ting (bortsett fra apportbukker) fra en person til en annen, så det gikk kjempebra. Kjørte 3-4 repetisjoner. Skal fortsette med de to stegene foreløpig.