tirsdag 18. oktober 2011

Diverse treninger den siste uken.

Det har blitt en litt rotete treningsuke, men det er gjerne ikke mere å forvente i høstferien.

Sist Mandag, Brukstrening i Retrieverklubben.
Tror det var en del frafall pga høstferien.
Gry og jeg trente melding med Silja og Scott. Det funket vel ikke så allerværst. Imidlertid tydelig at vi må trene en god del på dette fremover begge to.

Så var det "Forangåing i line". Elisabeth forklarte innlæringsmetoden med å gå mot target. Jeg valgte en vannkanne som target og begynte. Scott vet hva target er, men vi har trent på fot-target før og ikke så mye snute-target. Ser at jeg må bestemme meg snart hvis jeg vil bruke noe annet enn labben. Tror også det blir viktig å øke avstanden veldig sakte hvis han ikke skal dra i linen. Litt vanskelig i starten, for da står vi så nærme at "der er ikke noen avstand å gå." Men, vi får prøve.

Til slutt ble det fremad hopp. Dette må terpes på på lp siden, da det ikke er lett å få Scott til å "gå fra meg" på lp banen.

For ikke å glemme alle de søte valpene. Flott å se dem hilse på forskjellige både hunder og mennesker.

Høstferie
Diverse moment-trening i hagen i Porsgrunn. Hovedfokus; rute på nye steder, hold fast apport og stå kommando under innkalling. Vi har trent mye hold fast og nå brukt klikker hele veien. Synes det er vanskelig å time klikket riktig. Dette har vært spesielt utfordrende når Scott sitter med apporten - rett før avlevering, jeg har derfor valgt å trene øvelsen fra hans stående/ eller gående. Jeg har holdt i begge ender, dratt litt i apporten og klikket når han har holdt igjen. Tror vi har fått noen gode økter på den måten. Får fortsette det samme for å se hvorvidt det virkelig hjelper.

I dag Åsen
Kort økt på Åsen. Det meste av logistikk skar seg hjemme, derfor ble det kort og intensivt. Jobbet med rute, hopp, apport, innkalling m stå og avstand. Brukte pølse og ny ball som belønning og da ligger han jo høyt under skyene. Lang bue inn i ruten fra siden. Faktisk ikke sikker på om ball kan brukes mere enn en gang i hver rute-trening.

Til sist ble det en runde rundt Vannassen med ilagt passeringstrening. 3 ganger forbi en mann med en løs schafer. Schaferen oppførte seg og lå pent, og Scott oppførte seg også pent, siste gang gadd han nesten ikke se på den. Glitrende.
Så får vi satse på rundering til lørdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar