søndag 1. september 2013

Ukas asfalt (uke 35)

Onsdag kveld

Aud Venke og Ekko - og oss, møttes på Forus for litt betong-spor. Jeg hadde lagt ut spor til oss da jeg gikk fra jobb for å få litt liggetid på dem. Spor på betong, blir også betegnet som asfalt-spor.

3 Asfaltspor (46,47og 48), på betong i 3 etg på parkeringshuset. 7-8 tiden på kvelden. Litt vått etter enkelte regnskyld. Oppholds mens vi holdt på.

2 spor a 7 og 10 parkeringsbredder. Noe over 4 timers liggetid. Markert med rosa markerinspenn. Neste gang, husk å sett pil i rett retning. La også et ferskspor - 2 parkeringslengder.

Det første "gamle" sporet klarte jeg faktisk gå i feil retning. Glemte litt hvor jeg hadde gått. Skjønner hvorfor bikkja så forvirret ut. Dette var utelukkende min feil.

Det andre sporet gikk bedre. Tydelig at fertbildet var anderledes når sporet hadde fått lengre liggetid. Gutten jobbet seg bra bortover. Mye tettere på, enn ved ferskere spor, selv om han jo slår litt til sidene.

La også et helt ferskt et. Da var han godt i gang med jobben. Gikk også det ganske bra.

Trodde egentlig Scott var trøtt. Men så la Aud Venke et spor til, til hver av hundene på gresset. Vi gikk begge sporene etter kun kort tid. Den andre fulgte med med sin hund. Hverken Scott eller Ekko lot seg affisere av "følget".

Fjerde sporet til Scott, gikk i gresset langs hele aktivitetshuset. Da måtte han krysse betong innimellom. Søkte seg frem til sporopptaket (brukte ikke "smeller"). Jobbet bra i sporet hennes. Noen få slag til sidene, men peilet seg fort inn igjen. Jobbet godt med nesa nede. Ved kryssingene av stiene (betong) inn til barnehagen og aktivitetshuset var det imidlertid opp med nesa frem til det var unnagjort. Tok liksom sats til han var over i gresset igjen, da gikk nesa ned. Får se litt på hvordan takle det. Jobbet veldig bra.


Søndag formiddag

AS 49-50 På vei ut på tur kjørte jeg innom Statoil - og la to nye spor i parkeringshuset. Det var møkkavær, så jeg la dem under tak i 2 etasje. Det ble jeg veldig glad for da vi kom tilbake litt over tolv og skulle gå dem etter en tur på et par timer.

La to helt like spor fra søylene nærmest aktivitetshuset, langs den gule stripen, rett over til neste parkeringsbås og neste søyle. Hvis lengden på en bås er 5 m, er disse sporene ca 20m.  Scott var våt og sikkert kald, og ikke kjempeivrig på å gå ut av bilen.

Så igjen at han trenger litt tid på å komme inn i det, når vi går på hardt underlag. Men han følger sporet når han først er i gang.  Jeg hadde litt baconost innimellom, og tror han så litt etter det på første sporet - løftet hodet. Han holder linja godt, men var ikke superivrig. Det siste sporet var best, der jobbet han mere konsekvent. Belønnet han underveis - og første gangen snudde han 180 grader, så jeg måtte snu ham for å få ham på sporet igjen.

Oppsummering første 50 spor på hardt underlag.
Det vi har variert er
  • tid på døgnet, morgen, middag og kveld
  • liggetid - fra ferskt til 2-3 t.
Tenker imidlertid at mønsteret må brytes litt for å få mere lengde på disse sporene. Samtidig ser jeg at interessen for å gå i mine spor her er vesentlig mindre enn det det er i skogen. Ergo må jeg finne en måte å gjøre sporene mere interressante på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar