søndag 24. november 2013

Ukens spor

Mandag

Skiftet sted til UIS, der er det ikke lett å finne frem. Kari - Nicole, Aud Venke - Ekko, Gry - Silja og jeg og Scott møttes. Fordelte de tre parkeringsplassene mellom oss etter beste evne.

To spor til Scott. Aud Venke la et, og jeg la et selv. Tanken var å belønne underveis for å sikre god sporadferd. Dere aner ikke hvor klønete det går an å bli i forhold til å kaste belønningen over hodet på hunden i rett tid.

Scott går noe bra innimellom. Han går nesten alltid bra hvis sporet legges langs en kant. Legges sporet midt på en flate, detter han imidlertid lettere ut og da er det vanskelig å få ham på igjen. Finner ikke helt mønsteret her. Vet imidlertid at feilbelønning fra meg kan føre galt av sted. Bikkja gjør det du belønner, ikke det du tenker du skal belønne. Når jeg tenker etter, gjør han det samme som i skogen. Nesa litt opp og haster fremover, mens jeg vil ha det mønsteret jeg ser når han virkelig finner noe interressant og støvsuger asfalten bortover.


Lørdag

Sælandsskogen. Kun Aud Venke og jeg (og juletrehoggere), så vi skiftet fra rundering til spor. Denne gang var vi tidlig ute, så vi fikk oss en tur til enden av området først.

Vi la et langt et hver som vi skulle gå selv senere. Deretter la Aud Venke et i starten av området, godt merket med gule sløyfer. Her la vi opp til å trene sporoppsøk med begge hundene.

Sporoppsøk

Gikk fra stien rett opp i skogen.

Første gang med Scott gikk han rett på sporet da vi kom dit, men i feil retning. Holdt han igjen, hvorpå han jobbet seg rundt og fremover i rett retning.

Andre gang vinklet han rett med en gang han kom til sporet og sporet seg raskt bortover i rett retning. Kjempebra.

Langt spor

Lå mellom stien og veien. Omtrent fra stiskille mot Bjødnalia og helt inn. Han lette litt i starten da bakken gikk fra gress til barskogsbunn. Resten var det bånn pinne, typisk flatcoated retrieverspor. Han lå delvis litt på siden av sporet (trekk fra veien), så at han tok seg inn litt av og til og gikk inn til en sløyfe eller to. Mistet sporet to ganger, men jobbet seg bra inn igjen og fortsatte. Tok vinkelen i enden av myra bra - og fant til slutt - slutten. Godt fornøyd.

Ellers har jeg prøvd meg med ny GPS i helgen, her har jeg opplagt noe å lære, men finner vel en bruksanvisning etter hvert. Har nå lært å lage en "Route", men ikke lært å starte og stoppe en track når jeg vil.  Har nå en track med et utall spor frem og tilbake fra treningen denne dagen fordi jeg aldri fikk stoppet det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar