søndag 9. februar 2014

Asfaltgutane og jenta: Ekko og Scott og Nicole - og en blå termos.

Denne uka var det Ekko, Scott og Nicole som trente sammen.

Onsdag: Asfaltspor  på UIS - Oppe på toppen. Vi valgte bevist et nytt sted nå.

To spor: Aud Venke la et, og Kari et. Begge var ca lengden av en halv parkeringsbane - fra østsiden - opp mot gangstien.

Første sporet gikk jeg etter ca et kvarter. Her lå det litt blodpudding igjen i sporet - og innimellom var det tydelig at han så etter neste bit. Ellers jobbet han bra.

Andre sporet lå noe lengre, fordi vi gikk tur i mellom. Her var det mindre smuler igjen. Her gikk han til tider veldig bra. Sjekker ut flekker på siden, men fortsetter på sporet av seg selv. Jeg bruker kommandoen "Søk spor" når han hever hodet - virrer. Må passe på at det ikke blir altfor mye av det.

Lørdag: Rundering på Sviland

Ny midtlinje denne gang, langs stien som går inn til venstre nedenfor den normale løypa vår.

Scott hadde 8-9 slag til sammen. Et blindslag - ikke planlagt - på Aud Venke - som det nest siste. Vi kjørte korte avstander grunnet nytt område, Han jobbet bra. Trekker godt fremover når han kommer inn mot midtlinjen. Må egentlig huske på det når jeg legger ut neste figurant. Terrenget var til dels fullt av underskog - før vi kom ut i hogstfeltet.

I andre økt begynte jeg det nye forsøket på meldingstrening. Har lagt de vanlige løsbittene på hylla på ubestemt tid. Skal forsøke med noe i metall (de er ikke så interressante å drepe) og så begynne helt på nytt. Se om vi klarer å få ham til å melde med noe sånnt i stedet for. Denne gangen brukte vi den blå barnetermosen han har lekt med i hagen. Gikk til helt innledende øvelser nede på veien.

Aud Venke figurant; hun gir bittet til Scott, som løper inn til meg, setter seg og jeg gir kommando vis, så full fart tilbake.

  1. Han nølte litt med å ta det, så ga hun kommandoen "gå til mamma" (som er det vi gjør hjemme på innendørs bære-runder). Full fart, han slapp det litt før han kom inn, men satte seg. Jeg belønnet (skulle ikke gjort) og sendte ut med "vis"
  2. Tok han bittet/termosen kjappere, slapp det litt foran meg og ble stående på siden. Jeg sendte ham ut med "vis".
  3. Tok bittet raskt, kjapt inn til meg og satte seg på siden, jeg tok bittet og sendte ham ut med "vis", full belønning. Veldig bra. Der avsluttet vi på topp.

1 kommentar:

  1. Og det viktigaste: På siste meldetrening var det ikkje ein einaste kommando frå mi side :). Scott gjekk veldig bra på asfaltet på onsdag. Han er kobla på og no er det å strekke det slik at han ikkje forventar premie etter så og så lang tid. Godt jobba!

    SvarSlett