lørdag 5. mai 2012

"Kom mai du skjønne milde"

Rundering mellom haglbyger på Sviland.
Denne lørdagen på Sviland var vi 6 stk: Kristin-Hera, Aud Venke- Ekko, Gry - Silja, Gro -Maja, Marina - Kira og jeg og Scott. Det var iskaldt

Planen denne dagen var å fortsette meldingstreningen og fortsette denne ute i skogen. Ville så vurdere hvorvidt jeg skulle utvide fra de to siste steppene av meldingen til full melding, avhengig av hvordan det gikk. Hver økt skulle avsluttes med flying for å gi ham litt flyt også. Så var planen også å jobbe med midtlinje lydighet hvis det ble to økter. Vinden gjorde imidlertid at jeg brukte den til å ta et overvær-søk i stedet for. Brukte kun godbiter i dag.

Økt 1
Aud Venke på midtlinje, Gro og Gry som figuranter. Satte ut begge figuranter med en gang. Startet ute hos Gro, han vegret seg litt for å ta bittet (måtte låne bitt av Gry - mine lå hjemme) -, men så kom det seg. Så gikk han rett i flying på vei over til Gry med bittet i kjeften. Fikk han inn på midtlinjen og ordnet opp. Scott tok også bittet og satte seg fint på siden av figurant.

Gikk over på full melding, hadde lyst til å se hvordan det gikk etter bare et par slag.  For ikke å lage det for vanskelig, trakk vi inn en figurant hver gang.  Litt forvirring i starten, også fordi noe klødde. Tok av ham vesten, så fikk han et par gode. Litt forvirret i forhold til hvor han skulle sitte og gi fra seg bittet. Men, han var såpass på nettet at jeg tror jeg vil fortsette med å trene full melding fremover. Skal imidlertid gjøre det med en figurant ute av gangen tror jeg. 

Etter 3-4 slag til hver side og etter at vi var kommet inn i skogen, gikk jeg over til ren flying for å gi ham litt løping på slutten. 2 slag opp på bakketoppen også - med Gry løpende over kanten. Det var litt vanskelige vindforhold, derfor fikk han også et ikke-planlagt blindslag. Han fant ikke Gro som lå utpå flaten. Tydelig at det var vanskelige forhold, vi trakk henne inn litt og justerte slaget for å sikre at han skulle finne henne på siste.

Mobilkameraet streiket, ingen gode bilder av Hera og Scott (kanskje fordi de aldri sto stille), bare av en kald Gry (som satt veldig stille)

Økt 2
Kristin, Gry, Gro og jeg tok en økt til etter en kald lunch. Sosialiseringsring til Hera, feltsøk til de to neste og overværsøk for Scott. Det var lenge siden sist.

Gro og Gry la seg ned langs bekken, mens Kristin lå i skogen bak all granbaren nede i enden. Da skulle vinden blåse fra bilene og oppover. Vi gikk inn fra veien - helt oppe i svingen og fulgte så terrenget nedover. Lenge så det ut til at han bare var på tur, holdt seg i nærheten av meg. Vimåtte egentlig nærmere enn jeg hadde ventet før han fikk ferten av Gro. Morsomt å se når han da får fert, hodet reiser seg og han blir skikkelig årvåken.  Så bar det av gårde, et par ganger mistet han lukten og virret, men så var det over bekken og ned i noe buskas. Deretter så jeg bare halen og hørte Gro. Vi gikk over på andre siden igjen og opp på sletta for å finne vinden, måtte jobbe litt med det. Også denne gang var det tydelig at vinden skiftet og at han mistet henne etter først å ha fått ferten av Gry. Men, da han først var på gang var det full fres. Sistemann til å bli funnet var Kristin. Vinden hadde snudd igjen, så vi måtte ta en lengre runde for å finne den igjen fra rette side, kom helt bort i kanten av skogen. Bortover mot bilene, ble det mye vindskift, men så til slutt kom vi på rett side av henne og Scott fikk los. Full fres rundt noe buskas for å finne Kristin som lå på baksiden. "Trodde bare jeg måtte ligge her i ettermiddag".

En trøtt Scott la seg pladask på plassen da vi kom opp til bilene. Ikke en lyd i ham. Godt fornøyd med dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar