tirsdag 15. mai 2012

Konkurransetrening uke 19

Denne uken la jeg opp til 3 dager m Øvelser, 1 dag m kjede, 1 rundering og 2 fri-dager. Legger stort sett opp til 2*3 økter i hver øvelse og 2 kjeder.

Det ble en fridag mere pga jobben. Fokus har vært på: Rute, Innkalling m stå og Apport. Hovedtrekkene fra uken er:

2 * i regnvær på ettermiddagen, 2 g Veden, 1 g Åsen. Motto: Husk det kan regne på stevner også.

Rute:

Begynte uken, med target bak for å trene fart og fremdrift. Jeg har lagt vekt på å variere avstand til ruten, og også vinkel jeg sender ham inn fra. Ser at v å trene med target får han god fart, men blir litt upresis.  Av og til går han gjennom eller jeg får ikke stoppet ham i tide. Imidlertid er det jevnere at han faktisk løper ut.

Trener jeg mye punkt- mister jeg fart, men samtidig må jeg det for å sikre at han faktisk skjønner han skal inn. Etter mye punkt trening, har han en tendens til å stoppe litt tidlig, må derfor passe på å veksle mellom de to. Vil i midlertid at han skal skjønne punktet, ref annen blogg.

Skifter jeg ruten er han av og til på villspor, men sender han nå bare ut igjen til han kommer seg inn, hender han står midt på plassen og glaner.

Jeg holder i halsbåndet og spør "hvor er ruten?" som tegn.

Key learning: Husk å variere fart og avstand, øvelsen er mere stabil enn den har vært før (jeg holder i kryss). Må fortsatt terpes, men der er en god del ganger det er spot on.

Apport

Har trent mest på selve apporten og ikke på avlevering, det får bli neste uke. Har også trent med forskjellige apporter (finner jo bare en i hver butikk). Har trent med korte avstander og lengre. Hvis jeg har vært på nytt sted, eller hatt ny apport har jeg startet nærme (Siv metoden), for så å øke avstanden. Har også tatt hele økter hvor jeg har stått med Scott i utgangsstilling og tatt det derfra. Denne metoden har jeg tro på.

Det har gått veldig bra når jeg har trent enkelt-øvelser. Da jeg satte den inn i en kjede (var faktisk første øvelsen ser jeg),  tygget han først. Men så så det ut som han tok seg i det fra ca halveis og kom inn i god fart. Jeg velger å ta det som et godt tegn. Ser også ut som han kaster på hodet en gang (før kastet han apporten hele veien), før han holder bra - med for-enden avmunnen og snuten rett frem eller ned.

Key learning: Fortsett dette, varier belønning så driveren er der, det må være supert å komme inn. Varier vanskelighetsgrad. Start innlæring av innsitt
Innkalling m stå

De er mye bedre enn før, pass på at han vet hva han skal. Han lar seg vippe av pinnen. Bruker bare kommando, ikke tegn nå.

Key learning:  Kan fortsatt forsterkes.

Kjeder

Kjede 1: 5) Stå u marsj, 6) Rute:
5) God intensitet, litt langt i fra, sto bra, 6) Mellom avstand, god fart ut, litt for langt.

Kjede 2: 7) Apport, 3) Dekk u marsj og 9) Avstand.
7) Se over, litt rusk, dårlig avlevering, 3) Bruker 1-2 skritt før han dekker, ellers bra. Mulig litt kjapp i oppsittet, 9) Veldig bra, rett opp og ned på alle kommandoer.

Oppvarming: Biteskinn m godbit i byte. Bra intensitet.
Transpor: Ligg under prat og Gå Pent fra moment til moment.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar